زنگ‌زدگی مشکلی جدی برای خودرو است. زنگ‌زدگی می‌تواند بدنه‌ی خودرو را نابود کند و حتی استحکام شاسی را نیز از بین ببرد. با مراقبت از بدنه و اقدام به موقع هنگام مشاهده‌ی کوچک‌ترین زنگ‌زدگی، از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.


ردگیری زنگ‌زدگی قبل از انتشار به جاهای دیگر

به گل‌گیرها و سپر سرکشی کنید. گل‌گیرها همان جایی است که زنگ‌زدگی شروع به شکل‌گیری می‌کند به دلیل این‌که این قسمت از خودرو معمولا کثیف بوده و به آسانی دیده نمی‌شود، اغلب رانندگان از سرکشی به آن چشم‌پوشی می‌کند. بیشتر تولید کنندگان تایر توصیه می‌کنند بعد از هر 10000 کیلومتر رانندگی چرخ‌ها را در آورده و از جهت دیگر جا بزنید. این فرصت خوبی است که یک چراغ‌قوه توی گل‌گیر بیندازید و آن را بررسی کنید که زنگ نزده باشد. در موقع تعویض جهت چرخ‌ها جاهای اتصال سپر به خودرو را بررسی کنید.

  • اگر گل‌گیر بیش از حد کثیف بود ابتدا با یک شلنگ آب آن را تمیز کرده و بعد به بررسی زنگ‌زدگی بپردازید.
  • زمان تعویض جهت چرخ‌ها را به‌عنوان یک یادآوری برای بررسی زنگ‌زدگی درنظر داشته باشید. سپر خودروهای قدیمی که فلزی است گاهی اوقات سریع‌تر از بدنه زنگ می‌زند. 

رد زنگ زدگی را در جایی بگیرید که قسمت‌های بدنه به هم می‌رسند. بیشترین احتمال زنگ‌زدگی در جایی وجود دارد که دو قطعه فلز به هم می‌رسند به ویژه اگر روی هم کشیده شوند. اصطکاک بین قطعات رنگ محافظ آن‌ها را از بین برده و راه را برای زنگ‌زدگی هموار می‌کند. دور خودرو بگردید و جاهایی  که اجزای بدنه به هم برخورد می‌کنند مثل چارچوب در، محل برخورد کاپوت و گل‌گیر و دور صندوق عقب را چک کنید.

  • درها، کاپوت و صندوق عقب را باز کنید و بررسی کنید که زنگ‌زدگی نداشته باشند.
  • اگر در جایی مشاهده کردید که رنگ حباب زده ممکن است در زیر آن زنگ در حال شکل‌گیری باشد. 

زیر خودرو را سرکشی کنید چون زیر خودرو اغلب بیشترین ضربه را می‌بیند و احتمال زنگ‌زدگی در آن قسمت بیشتر است.

قسمت زیر خودرو را مرتبا سرکشی کنید. زیر خودرو اغلب بیشترین ضربه را می‌بیند و احتمال زنگ‌زدگی در آن قسمت بیشتر است. اگر در جایی زندگی می‌کنید که زمستان‌ها برف می‌بارد، نمک و سایر مواد شیمیایی که برای ذوب کردن برف و یخ خیابان مورد  استفاده قرار می‌گیرد احتمال شکل‌گیری زنگ را در قسمت زیر خودرو بالا می‌برند. هنگام تعویض روغن و یا جهت چرخ‌ها به زیر خودرو هم نگاهی بندازید و ببینید زنگ زده یا خیر.
  • هنگام تعویض روغن قسمت زیر خودرو را برای وجود زنگ‌زدگی بررسی کنید.
  • هرگز بدون زدن جک به زیر خودرو نروید.

اجازه ندهید آب در داخل و یا روی خودرو باقی بماند. خودرو شما برای شرایط آب و هوای معمولی طراحی شده است. رنگ، پوشش‌های شفاف و قطعات پلاستیک به کار رفته در خودرو همه‌ و‌ همه برای حفاظت از بدنه در مقابل زنگ‌زدگی است اما این‌ها هم به مرور زمان آسیب می‌بینند. اگر متوجه شدید در بخشی از خودرو مانند باربند وانت و یا صندوق عقب سواری آب جمع شده است، فورا آن را خشک کنید.
  •  حتما باید جایی برای تخلیه‌ی آب در وانت تعبیه شده باشد و اگر آب در آن جمع می‌شود، شاید به خاطر مسدود شدن آن قسمت باشد. این قسمت‌ها را با مراجعه به دفترچه‌ی راهنما پیدا کرده و باز کنید.




منبع : wikihow